Orígens i Història

Origen i línia ideològica

De fet, en aquest punt cal fer una presentació de l'entitat de la qual provenim, l'Associació ASTEROIDE B-612, la qual neix el març de 1983 i és registra al Registre de Associacions de la Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya amb el número 6.080 de la Primera Secció, amb la intenció de proporcionar un marc jurídic organitzat per les diverses professions en el camp de l'educació i el treball social que es duu a terme de manera individual, professional i voluntària fins llavors.

Asteroide B-612

La base sobre la qual els objectius i activitats de la nostra associació es van construir en aquesta època, i amb lleugers canvis encara continua avui dia, i no és altra que garantir els drets dels infants, la gestió de les necessitats d'habitatge d'alguns nens en risc social, i que els proporciona l'oportunitat per a la integració, que sovint se'ls nega a ells només pels seus orígens o la seva realitat. Aquest enfocament ideològic conscient ens va portar a adoptar el nom de Asteroide B-612, que és el nom de l'asteroide on se suposa que viu "El Petit Princep", protagonista del llibre del mateix nom escrit per Antoine de Saint-Exupery, ja que explica d'una manera clara, senzilla i entenedora, els valors que considerem han de construir la nostra tasca social i pedagògica: solidaritat, vincles afectius, responsabilitat del que un ha estimat ...
En resum: La defensa i la protecció dels més vulnerables, els oblidats, dels que gairebé mai tenen veu, els infants i si són marginats, fins i tot més.

Aquesta línia ideològica l'hem defensat sempre, malgrat tot i tothom en el nostre treball diari, tot i que ens ha comportat problemes, malentesos i alguna discusió, tant amb els responsables de l'Administració com amb altres professionals del nostre camp, però ara amb la perspectiva de més de 30 anys, creiem que veient els resultats podem estar orgullosos de que el 76% dels nens que s'han cuidat, ara estan integrats en la societat en igualtat de condicions, també podem dir que el que va començar com un intent de donar petites solucions a problemes específics és ara tota una institució en què molta gent creu i segueix lluitant, dia a dia, per a la seva màxima aspiració: LA DEFENSA DELS DRETS DE L'INFANT.

La nostra tasca s'estructura al voltant d'aquests valors, els quals considerem s'estan perdent en aquesta nostra societat actual tan dura, insensible, competitiva i extremadament selectiva. La nostra dedicació, continua sincerament lligada als nostres orígens. La vinculació afectiva, la vocació i el treball voluntari, han fet del nostre treball una forma de vida i ens ha portat a defensar les nostres idees originals, les quals s'han plasmat en forma de solucions, ens han permès crear diferents recursos d'atenció als infants ben adaptats a les seves necessitats i finalment, a creure i defensar davant tothom que els nostres fills tenen drets, i aquests han de ser defensats i respectats.

Les accions i programes realitzats.

• Campaments de Pasqua, de Nadal i d'Estiu organitzats per a nens/es i joves sota la tutela de l'Administració:
    • De 1984 a 1994. Rebent més de 5.000 infants.
  • Creació de nous recursos per a l'atenció dels infants: Habitatges unifamiliars funcionals:
    • De 1986 a 2005. 10 habitatges creats, per a 136 nois/es.
  • Creació i implementació de Centres de Diagnòstic i Recepció:
    • Des de 1990 fins a l'actualitat, ajudant a més de 1.000 nens/es.
  • Creació i implementació de Centres Residencials:
    • Des de 1988 fins a l'actualitat. Establiment de tres llars d'acollida, amb més de 300.
  • Llançament del Programa d'Acolliment Familiar a Catalunya:
    • De 1997 a 2005, amb 98 famílies i 195 infants.
  • Llançament del Programa d'Acolliment Familiara a Valencia.
    • De 1998 a 2001, amb 18 famílies i 45 nens.
  • Col·laboració econòmica, humana i material en el desenvolupament de la "Marxa Global contra el Treball Infantil", tant a nivell de preparació (febrer-maig del 1998) com en la presentació de les conclusions al quarter general de l'OIT (Oficina Internacional del Treball) a Ginebra, Suïssa (des del 30 de maig fins 2 juny 1998) amb la participació de voluntaris, educadors nacionals i internacionals i els nens que havien de pendre consciència de la seva realitat i de suport amb la realitat d'altres nens d'arreu del món.
  • Diversos anys de col·laboració amb diferents projectes de reconstrucció després dels danys causats per l'huracà Mitch, en particular, Casa Alianza d'Hondures, i altres organitzacions a Colòmbia i Xile.

Situació actual.

Avui dia la nostra institució ha evolucionat de tal manera que tenim diferents vies d'actuació:

Aspectes d'atenció als infants. En aquest moment estem donant atenció directa a un total de 85 infants a través dels següents recursos:

• 60 nens atesos en llars de guarda i centres de diagnòstic.
  • 25 nens que viuen en un centre residencial d'acció educativa.